lezersomarmartha

06-11-17

Hoe genees je een fanaticus - Amos OZ (2)

En dat is precies wat hier het geval is, niet alleen tussen Israëli en Palestijn, maar ook tussen Jood en Arabier. Beide partijen kijken naar elkaar en zien in de ander het beeld van hun voormalige onderdrukker. In veel hedendaagse Arabische literatuur, maar niet in alle, worden de Joden, met name de Israëlische Joden, afgeschilderd als verlengstuk van het blanke, intellectualistische, tirannieke, koloniserende, wrede, harteloze Europa van vroeger. Zij zijn de kolonialisten die nogmaals naar het Midden-Oosten zijn gekomen, deze keer vermomd als zionisten, en ze zijn  gekomen om te tiranniseren, te koloniseren en uit te buiten. Het zijn dezelfde mensen. Heel vaak zien Arabieren, zelfs sommige ontvankelijke Arabische schrijvers, ons, Israëlische Joden, niet als wat we feitelijk zijn - een stel half-hysterische vluchtelingen en overlevenden, achtervolgd door gruwelijke nachtmerries, niet alleen getraumatiseerd door Europa, maar ook door de manier waarop we in Arabische en islamitische landen zijn behandeld. De helft van de bevolking van Israël bestaat uit mensen die Arabische en islamitische landen zijn uitgeschopt. Israël is in feite één groot Joods vluchtelingenkamp. De helft van ons volk bestaat uit Joodse vluchtelingen uit Arabische landen, maar zo zien de Arabieren ons niet; zij zien ons als een verlengstuk van het kolonialisme. En zo zien wij, Israëlische Joden, de Arabieren en met name de Palestijnen niet als wat zij in wezen zijn: slachtoffers van eeuwenlange onderdrukking, uitbuiting, kolonialisme en vernedering. Nee, we zien hen als de aanstichters van pogroms en als nazi's, die zich deze keer in een kaffiya hebben gehuld, die een snor hebben laten staan en een bruin kleurtje hebben gekregen, maar die dezelfde hobby hebben, namelijk voor de lol Joden om zeep brengen - kortom, sprekend onze voormalige onderdrukkers. In dat opzicht is de onwetendheid aan beide zijden even groot: niet zozeer politieke onwetendheid over doelstellingen en idealen, maar onwetendheid over de achtergronden, over de diepere trauma's van twee slachtoffers.

De commentaren zijn gesloten.